Avondgedachten

Elke avond overkomt het me opnieuw.  ‘Avondgedachten’ die overdag veelal niet tevoorschijn komen, maar ’s avonds als mijn kleine meid in bed ligt mijn denkwereld insluipen. Gedachten als: Waar doe ik het allemaal voor? Waarom is dit mijn leven? En nee, ik ben niet depressief, die tijden heb ik hopelijk al jaren geleden definitief achter me gelaten. Maar ja, vragen over waarom mijn leven is, zoals het is, komen geregeld voor.

Nee, ik kom niet om in zelfmedelijden. Mijn leven is een bewuste keuze, daar ben ik van overtuigd. Zelf heb ik de keuze gemaakt, om te gaan scheiden. Een goede keuze, die mij gelukkiger heeft gemaakt. Ik kan oprecht zeggen dat ik als single mama nu veel gelukkiger ben als voorheen als zeer ongelukkige getrouwde vrouw. Het huwelijk was niet goed meer, al jaren niet. De zwangerschap was de laatste druppel, en heeft kapot gemaakt wat toch al niet gered kon worden op de langere termijn.

Scheiden had grote gevolgen. Ik kwam alleen voor de zorg van mijn meisje te staan, bijna fulltime. Mijn ex-man wilde geen co-ouderschap en ziet zijn dochter nu om de week 2 dagen in het weekend en de helft van de vakantieweken. Meer zit er wat hem betreft niet in. Het zorgen voor haar is een dankbare taak en doe ik met heel veel liefde. Toch is het soms zwaar. Zeker nu we hier in huis beiden om de beurt of tegelijkertijd last hebben van een vasthoudend griepvirus al vanaf eind januari en de fut er even goed uit is. Dan zou ik wel eens even willen kunnen leunen op een extra paar handen, die even wat taken kunnen overnemen, even bij kunnen springen. Helaas! Die zijn er niet.

De studie die ik volg, heb ik maar even op een lager pitje gezet. Eerst maar eens goed herstellen. De vermoeidheid een beetje de baas worden en hernieuwde energie opdoen. De lentetemperaturen deze dagen kunnen daar goed bij helpen. Morgen maar eens lekker aan de wandel. Snuit in de zon, frisse lucht opdoen, de geest wat ruimte geven en hopelijk de laatste virussen een routewijzing het lichaam uit geven. Goed plan!

Ik begrijp mijn gedachten wel hoor, en dat ze er elke avond zijn is helemaal zo erg niet. Het houdt me alert bij wat er in mijn leven gaande is en dat het duidelijk is dat er wat meer tijd moet worden vrijgemaakt voor ontspanning. Nu staat veel in het teken van opvoeden en daarnaast studeren. Tijd voor ontspanning gun ik mezelf veelal niet. Wat meer het huis uit zou ook wenselijk zijn, maar dat is zo eenvoudig nog niet de komende jaren. De avonden ben ik immers aan huis gebonden. Toch moet dat geen excuus zijn om maar weg te kwijnen in een sociaal isolement. Ik ben de enige die daar iets aan kan doen. Het lopen van stage is al zalig om er even uit te zijn en er zit vrijwilligerswerk in het vat voor over een paar maanden. Ook overweeg ik te gaan schilderen elke vrijdagochtend, om zo meer onder de mensen te komen en gelijk te werken aan de nodige ontspanning. Ik moet me vooral concentreren op wat wel kan en niet op wat nu nog niet kan. De positieve benadering dus.

Dus ‘avondgedachten’ jullie houden me scherp!

2 thoughts on “Avondgedachten

  1. Ik heb even wat meer gelezen .En weet je ik vind jouw Avond gedachten helemaal niet zo gek .Zelf heb ik dat soort gedachten vaak in de nacht als ik wakker lig ,de gedachten ,is dit mijn leven ,is dit wat ik wil ,wat kan ik nog verwachten .Eigenlijk heb ik het goed zo het nu is ,een lieve man en Dochter geen geld problemen en ik heb heel veel vrijheid in mijn doen en laten want daar doet mijn man nooit moeilijk over .En nee ook ik ben niet depressief of ongelukkig ,het zijn gewoon die gedachten die er regelmatig zijn ,ik denk dat er velen van ons zijn die de zelfde soort gedachten hebben maar het niet uiten Ik weet zeker dat jij heel veel jaartjes jonger bent dan ik en je zorgt alleen voor je Dochter en dat is gewoon best zwaar .Ik hoop dat je je studie weer op kunt pakken als het wat beter gaat en je wat meer contacten met anderen zal krijgen .Heel jammer dat je niet wat meer hulp hebt zodat je wat meer ruimte krijgt voor jezelf .
    Elisabeth

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

