We ‘moeten’ gewoon doorgaan!

Nu ik weer meer en meer terugkeer in blogland begin ik ook meer en meer blogs te lezen van andere schrijvers en dan kom je blogs tegen die je aan het denken zetten. Ik struin veelal random door blogland heen en kom dus per toeval ergens uit en lees dan een blog en denk, verrek wat toevallig dat ik nu net deze blog lees en in me opneem. Toeval bestaat niet toch?

Net las ik een blog over het vele ‘moeten’ in het leven. En vanmorgen kwam ik over hetzelfde onderwerp ook al een paar blogs tegen met een iets andere draai. Blijkbaar ‘moet’ ik weer eens met mijn neus op de feiten worden gewezen. Ook in mijn leven veel wat ‘moet’ van mezelf of wat ik gevoelsmatig voel opgelegd te ‘moeten’ of wat eenvoudigweg ‘moet’ omdat het van me verwacht word als alleenstaande mama.

Het is niet voor niets waarom mijn lichamelijke klachten niet overgingen, sterker nog, steeds erger werden. Waardoor ik nog vermoeider raakte en uiteindelijk de vele balletjes niet meer in de lucht kon houden en ze één voor één neer moest leggen voor ze allemaal tegelijk zouden vallen. Ik verwachtte teveel van mezelf. Verwachtte dat ik wel door kon draaien met de griep waar ik niet goed meer van herstelde, een dochter die ziek werd, herstelde en vervolgens nogmaals ziek werd, een studie die veel van me vroeg, en ik, die veel vroeg van mijn inzet om de studie op goed tempo door te zetten, een huishouden draaiende zien te houden en dan ook nog ergens tussendoor ontspanning zien te zoeken. Kortom de teveel hooi op mijn vork. Want er was/is geen vangnet. Ik moet het alleen allemaal zien te rooien.

Alleen zijn is een bewuste keuze voor nu, dus daarover geen beklag. Ik ben gelukkiger nu alleen als ik was in de relatie hiervoor samen met een man. Op de één of andere manier verlies ik dan mezelf. Wil ik er dan voor hem zijn en verlies ik meer en meer mijn eigen identiteit. Dus voor nu is een periode alleen zijn met mijn kleine meid samen goed voor mij. Het maakt me zeer zelfstandig en ook steeds zelfverzekerder. Maar de balans vinden in hoe ik mijn leven gedraaid krijg met alles wat daarin van mij wordt gevraagd als mama, die naast het opvoeden van een lieftallige kleuter ook nog aan haarzelf wil werken en studeert, dat is nogal een uitdaging.

Nu ik de balletjes weer aan het oppakken ben, merk ik moeite er weer een goed ritme in te krijgen. Soms denk ik wel eens: waar ben ik aan begonnen. Bijna fulltime mama en dan ook nog willen studeren. De studie is zalig om te doen, dat is het niet… het is voor mij een soort hobby om te studeren, gek als ik ben op het vergaren van nieuwe kennis en het verder ontwikkelen van mijn persoontje. Maar een HBO studie vergt behoorlijk wat van je, daar ben ik inmiddels wel achter gekomen! Ongemerkt ben ik er toch ongeveer 30 uur per week mee bezig, soms minder, soms meer. Dat het nu even totaal heeft stilgelegen betekent slechts dat ik vertraging heb opgelopen. Maar goed, ziek is ziek en ik moest gewoon uitrusten.

Toch wil ik er niet over nadenken ermee te stoppen. Dit is iets van mij, los van het mama-zijn, iets wat ik helemaal zelf doe, mijn eigen prestatie. Ja, er zit een bewijsdrang in me, te laten zien aan mezelf en aan anderen dat ik het kan. Elke module die ik afrond geeft weer een kick en laat me doorgaan naar de volgende en de volgende. Nog jaren te gaan, maar de beloning zal zo zoet zijn. Een HBO-diploma verkregen op latere leeftijd, nadat ik voor mezelf ben gaan kiezen. Dus ja ik ‘moet’ veel, dat ben ik me bewust. Maar dit ‘moet’ ik helemaal voor mezelf. Dit geeft mij een goed gevoel. Een doel waar ik me op kan richten, met uiteindelijk wellicht werk in het vooruitzicht aan het einde van de rit. Iets wat ik nu kan combineren met het mama-zijn en wat me straks een betere uitgangspositie geeft op de arbeidsmarkt.

Dus we gaan gewoon door, al probeer ik nu wel een klein beetje zuiniger met mijn energie om te gaan. Het lange ziek-zijn heeft me wel even de ogen geopend, dat ik goed voor mezelf dien te zorgen, want een ander doet het niet.

One thought on “We ‘moeten’ gewoon doorgaan!

Geef een reactie

