WE-300: Evenaren

Nooit gaat me dat lukken, nog in geen tienduizend jaar! Waarvan ik er hooguit 103 leef. ‘Ooit als kind riep ik dat: “Ik word 103 jaar!”, dus dat houden we maar aan als deadline.’ Het lijkt elk jaar minder te worden. Nee, niet lijken, maar het is een voldrongen feit: dat wordt het elk jaar! Steeds minder!

Wil ik eigenlijk wel dat me het lukt? Dat ik ben of word zoals zij?

Zij: de belichaming van de ‘perfecte’ vrouw, die alle ballen met gemak met één hand jonglerend weet hoog te houden en onderwijl nog een dansje erbij doet ook.

Ik: die daarentegen moeite heeft met twee handen niet nog meer ballen uit mijn handen te laten vallen, dan al niet is gebeurd de laatste weken. Om me heen kijkend zie ik meerdere ballen liggen die vragen, stilzwijgend, haast smekend, om weer te worden opgepakt. Alleen hoe moet ik dat in godsnaam doen, met dit lichaam dat zo uit balans is gebracht door aanhoudende ziektes en vermoeidheid. Waar haal ik de kracht vandaan?

Heus: ik wil wel, ik snap die ballen wel hoor, die weer wat graag de lucht in willen worden geworpen en me een completere vrouw maken, die dichterbij ‘de perfecte single mama’ komt, die ik eigenlijk graag wil zijn. Maar leg ik de lat niet altijd al veel te hoog? Vraag ik niet altijd al veel te veel van mezelf, waardoor het nu haast een nog onmogelijker opgave is om te voldoen aan het gevraagde.

Vragen, enkel maar meer vragen, en het ontbreekt me aan antwoorden. Er rest me niets anders dan me neerleggen bij het feit dat ik het nooit zal redden tot ‘de perfecte vrouw’ en het zal moeten doen met smekende ballen op de grond die af en toe heel even mee mogen de lucht in.

34 thoughts on “WE-300: Evenaren

  1. Pingback: Plaat waar ben je nou man? Kom op met die WE-300! | Platoonline

  2. De oplossing is zo simpel als ie maar zijn kan. Stel geen vragen die niemand kan beantwoorden en streef nooit naar perfectie want dat is een mission impossible. Voor ons allemaal. In plaats daarvan meteen beginnen met genieten van je leven want voor je het weet wordt je wakker als oudje en dan hoeft het allemaal al bijna niet meer. Tevredenheid is het mooiste kado wat een mens zichzelf kan geven.
    Mooi geschreven trouwens. Hopelijk ben jij tevredener met je leven dan de hoofdpersoon.
    Welkom in de WE family. Een debuut om trots op te zijn.

    Like

    • Dat is nu het mooie van schrijven Plato, het kan non-fictie zijn en toch hoeft het niet geheel de waarheid te zijn zoals ik hem zelf beleef. Gelukkig kan ik zeggen dat ik me nu een stuk beter voel als de dame in het verhaal, maar ik ben lerende en heb de dame wel ‘bijna’ zelf gekend. Hier is het glas half vol, hoe moeilijk het leven soms ook is. Tevredenheid is een kunst. Ik ben aan het oefenen op de perfectie daarvan. 🙂 Bedankt voor je compliment!

      Like

  3. Wat waanzinnig mooi geschreven en als debuut meer dan welkom 😉

    En heej!! Je bent perfect zoals je bent!
    Vragen stellen mag natuurlijk maar als je van te voren al weet dat er geen antwoord is waarom daar dan energie aan verspillen? Het lijf bepaalt diens eigen tempo en ja het is verschrikkelijk moeilijk je daaraan aan te passen maar als jou dat eenmaal is gelukt dan zul je beretrots op jezelf zijn. En dat gun ik je !

    En weet je, alle ‘moeilijke’ dingen hebben één kenmerk gemeen… accepteren.
    Oftewel niet tegen de wind in willen varen maar de zeilen naar de wind zetten en je laten meevoeren.

    Liked by 1 persoon

  4. In elk geval wat schrijven betreft hoef je de lat niet hoger te leggen, goed gedaan!
    Met een variant op een bekende leus: Perfectionisme maakt meer kapot dan je lief is.
    Als je probeert de lat te hoog te leggen, heb je kans op een overstrekking van je rug en spieren, voordat je kunt beginnen te springen…

    Liked by 1 persoon

  5. Zonder je achtergrond te kennen leest je verhaal als dat van mij…. Herken ik het gevoel uit een recent verleden en kan ik dus maar een ding zeggen… Toppen en Dalen: Jij BENT een perfecte vrouw. Ondanks de ballen die niet in de lucht hangen maar op de grond liggen geef jij niet op.

    Like

    • Dankjewel voor deze reactie Rianne… je naam lijkt op de naam van dochter: leuk!

      Deze site is omgegaan naar toppenendalen.nl maar bij de volgende WE zal ik dat zeker aanpassen, je komt nu nog op de andere plek binnen. Ik ga ook even bij jou gluren 🙂

      Like

Geef een reactie

